söndag 17 augusti 2008

Så startar jag sakta men säkert!

Fibromyalgi är en kroniskt smärttillstånd, som ofta kommer i samband med andra händelse. Så som wiplasch(Ursäkta eventuell felstavning) trauman, nervskador, ja listan kan göras lång. Ja faktiskt kan psykiskohälsa ge kroniska smärtor, panikångest m.m. Numera är diagnosen Fibromyalgi godkänd av Socialstyrelsen, men hos aktiva läkare idag 17 augusti 2008 är kunnande skandalöst dåligt. På slutet av 90 talet poppade smärtkliniker upp i Stockholm, nu är dom flesta avknoppade eller övertagna av försäkringsbolag, fk m.m. för snabba utredningar.
Ju fortare dom blir av med patienterna dess bättre.

På min tid på smärtis fick jag träffa min smärtdoktor regelbundet, sjukgymnast,psykiatriker och så doktor Hypnos. Som fortfarande faktiskt finns kvar delvis i mitt liv 82 år gammal. Då fick man vård,fast alla aktiva läkare visste att detta aldrig gick över. Så försökte dom hjälpa oss att leva med smärtan. Det största var att bli trodd att min smärta verkligen fanns. Vi var inga Gnäll-bränn och sveda kärringar. För övrigt har jag träffat ett flertal män med samma diagnos, för dom var det värre. Tänker er själv.......Kärring sjukan! Men dom jag träffat har varit ytterst trevliga gentlemän, en påstod sig kunna göra raggmunk*S*. Tills det visade sig att hustrun lagade mat i sitt jobb, men nog kan han göra raggmunk om inte hans fingrar inte värker.

Man har olika s.k. triggerpunkter(ömma punkter på kroppen), jag reagerar på alla. Så min diagnos anses mycket svår,jag fick diagnosen tidigt 90 tal på Smärtklinken Kronan som då låg i Sundebyberg utanför Stockholm. Och som hade startas av bl.a Björn Brageé, han lämnade sedan Kronan på St:Görans sjukhus och öppnade egen mottagning. Och dit har faktiskt jag lyckats få in en patient, med lyckat resultat.
Om man nu kan säga så om en smärtpatient men hon fick i varje fall hjälp. Och vi har en i dag kontakt med varandra. Jag kommer med fler inlägg om min fibbe väg och hur jag kommit så här långt. Kram Änglamor

Inga kommentarer: